TEAM-MEDIATION
voor teams en afdelingen
Posititieve focus op het nu
Zichtbare ontspannen werksfeer
Het geven en nemen is in balans
Hoe gaan teams met elkaar om tijdens een verandering, bij hoge werkdruk of bij terugkerende deadlines? Hoe kunnen ze (meer) met elkaar samenwerken? En wat is ervoor nodig om de betrokkenheid naar de organisatie en collega’s te verhogen? In 3 sessies gaan we samen met het team, met deze en andere vragen, aan de slag.
Interview deelnemers
Voorafgaand aan de eerste gezamelijke sessie, interview ik per team 6 tot 8 teamleden over het functioneren binnen en buiten het team, de beleving over de samenwerking en de ontwikkelwensen. De output van deze interviews komen terug in de verschillende programmaonderdelen.
LEERGANg VERBINDENDE COMMUNICATIE
Binnen een team of afdeling is verbindend communceren de basis voor een goede samenwerking. Met de leergang Verbindende Communicatie leer je als team een manier van omgaan waarbij iedereen zich verbindend kan uiten en luisteren. Het resultaat: gesprekken die je samen voert en samenwerkingen verlopen soepeler en geeft jullie energie!
Teampatronen onder de loep
In deze sessie gaan we per team aan de slag met (niet) effectieve teampatronen. Welke patronen zijn ingesleten die niet werken en welke functioneren juist wél goed voor het team en de afdeling? Met behulp van de Inspiratie Toolbox die ieder teamlid ontvangt, vervangt het team de niet-werkende gewoontes. In samenspraak kiezen ze voor nieuwe die haalbaar zijn om in te voeren en waarvan de meerwaarde vooraf helder is. Denk bijvoorbeeld aan het invoeren van bepaalde vergaderrituelen.
Team-dialoog
Deelnemers ‘spreken’ nu de VC-taal waarmee er een veilige omgeving gecreëerd is waarbij gesproken kan worden wat er nog in de weg zit om de samenwerking te optimaliseren. We bespreken het verleden en de successen van de verschillende teams en maken de stap naar het heden. Wat nemen we mee en wat laten we los? Vervolgens formuleren jullie samen hoe je de verbinding vasthoudt, versterkt en verdiept. Jullie zoeken de balans tussen geven en nemen: “Wat kunnen wij voor jullie doen en andersom?”